Urbitális Hajózás a budafok-tétényi Duna szakaszon, 2012. május 13.

Az Urbitális Majálishoz kapcsolódó, a kerületi Duna szakaszt áttekintő hajózást ezúttal a tervezett időben tudtuk megtartani a Duna viszonylag magas vízállásának köszönhetően. Ugyanakkor az előző éjszakai hidegfront alaposan elijesztette az érdeklődőket, pedig kellemes kiránduló idő várta a megjelenteket. Mintegy 80-an voltunk ezúttal, többen az előző napi Urbitálisról, és a Duna parti bejárásról. Velünk volt Rumi Imre főépítész úr és Békési Imre, a Palace Catering igazgatója is.

Az Esztergom motorossal a Hárosi Yacht Clubból délre haladtunk, áttekintve a nagytétényi Duna partszakaszt. Utaltam az előző napi bejárásra ezen a szakaszon, az ártéri erdők gyors alakulására, a korábban roncsolt területeken, a Duna part II. területére, majd a Duna rét és a kapcsolódó nagytétényi ártéri erdőkre. Elhaladtunk az itt parkoló nagyszámú uszály, majd a Campona utcai sóderkiadónál a kotróhajók mellett. Ezúttal a vízről láttuk a nagytétényi horgász öblöt, majd a régi vízkivételi művek felépítményeit. Megemlítettem a védelmi javaslatainkat az ártéri erdőkre és a kapcsolódó part menti területekre vonatkozóan.

Érd Ófalu magasságában főépítész úr vette át a szót, és a Duna parthoz kapcsolódó tervekről, programokról, fejleményekről beszélt. A logisztikai központnál szó esett az ide tervezett szennyvíz tisztító elmaradásáról, a térség ugyanakkor változatlanul multimodális funkciókat láthat el a nagytétényi vasútállomással együtt, a sóderkiadó megszűnése mellett. Kitért a nagytétényi belvárosi rekonstrukció második közbeszerzése reménybeli sikerére, ami egész Nagytétényre jelentősen hathat majd, a Kastéllyal kapcsolatos tervekre, és a Duna part II. – Duna Spirit programjára. Az M0 hídnál kiemelte a rövidesen bővülő autópályát, ami azonban a régi pálya és híd felújítása miatt még évekig nem a teljes áteresztő képességgel üzemel majd. Beszélt a Háros szigetről, annak múltjáról, és a volt Hunyadi laktanya területtel kapcsolatos formálódó tervekről. A csatlakozó Gyármező kapcsán arra utalt, hogy egyre kevéssé van itt helye, létjogosultsága az iparnak, azt elsősorban a nagytétényi Bányalég utcai övezetben ösztönözzük fejleszteni. A most elkészült Budafoki kikötő kapcsán megjegyezte, hogy voltak tervek, ötletek annak a Lágymányosi öbölhöz hasonló igényesebb építészeti kialakítással való megvalósítására, de végül a testület nem támogatta a szabályozási terv ilyen irányú módosítását.

Itt Békési úr vette át a szót, aki a kikötő kapcsán megemlítette a BKV tervezett hajójáratait, remélve, hogy azok nem érnek véget a Lágymányosi hídnál, és lejönnek Budafokra, ill. tovább. Megemlítette az elkészült földalatti Borváros projektet és a Záborszky pincénél folyó északi irányú bővítéseket, a Tóth József utcai tervezett kikötőt, ami a borturisztikai kikötő lesz.

A Hosszúréti patak torkolatánál fordultunk vissza. Döbrönte Katalin beszélt a 300 év 300 Gondolat kezdeményezésről, aminek ismertetőjét szét is osztottuk a jelenlévők között, az év végére 300 helyi polgár gondolatait szeretnénk a 300 éves évforduló kapcsán összegyűjteni és kiadni. Majd Géczy Gábor beszélt a 300 év előtt német betelepülés történelmi hátteréről, előzményeiről.

Mészáros Péter

Képes beszámoló az urbitális hajózásról